گفتگو ویژه خبری با مشاور رسانه ای فرماندار
سید علی توفیقیان گفت: آمریکا به دنبال آندلوسیزاسیون ایران است.
به گزارش پایگاه خبری جوان جنوب ؛ مشاور رسانه ای و اجتماعی فرماندار بهمئی ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت پیامبر اکرم (ص) ، امام حسن مجتبی و حضرت علی ابن موسی رضا (ع) ، به تبیین جنگ نرم و ضرورت دشمن شناسی پرداخت.
سید علی توفیقیان با اشاره به اینکه ، موج جدید تهاجم رسانه ای در راه هست افزود: ما باید استراتژی رسانه ای دشمن را بشناسیم.
وی طی نشست خبری در فرمانداری به صورت کامل به ابعاد مختلف این موج اشاره کرد.
مقدمه
با پیروزی انقلاب اسلامی، دنیای استکبار که به یکباره با گفتمانی جدید و بی سابقه مواجه شده بود به انواع و اقسام روش ها برای متوقف کردن سیر حرکت رو به رو شد ،آن اقدام ورزید پس از آن بـود که در حمایتی بین المللی طولانی ترین جنگ قرن بیستم را علیه انقلاب اسلامی، به راه انداختند؛ اما در پایان این جنگ سخت، نهال انقلاب ایران به درختی تناور تبدیل شد.
جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از فرهنگ و تمدن کهن ایرانی-اسلامی، اصالت نژادی، وسعت سرزمینی، کمیّت و کیفیت جمعیت، اقتدار سیاسی و نفوذ المللی و بین منطقه ای، التزام به نظریه ولایت فقیه الگویی مترقی و متعالی برای کشورهای اسلامی و عاملی مهم در بیداری و خیزش ملت های اسلامی منطقه است. هم اکنون کشورهای استکباری به این نتیجه رسیده اند، که همان گونه که استعمار به شیوه های قدیم، دیگر جوابگوی نیازها و اقتضائات امروزه نیست و باید در قالب استعمار نو وارد کشورها شد.
جنگ نرم مهم ترین شیوه ی استعمار نو است ،که بی توجهی به این جنگ به معنای بی توجهی به تلاش دشمن برای بی دین ساختن جامعه است. جنگ نرم نوعی تلاش برای تصویر سازی ذهنی و مهندسی افکار عمومی است. بنابراین جنگ امروزه موثرترین، کم هزینه ترین، کارآمدترین و در عین حال خطرناک ترین و پیچیده ترین نوع جنگ علیه امنیت ملی و پایداری یک کشور است.
این مقاله، هم دشمنشناسی و هم شیوه درست برخورد با دشمن را آموزش می دهد. امام علی(ع) با دشمنانی روبه روشد، که پیامبر(ص) با این نوع دشمن مواجه نبود. پیامبر با کسانی مقابله کرد که با گفتار و رفتار خود «زنده باد بُت!» میگفتند، اما امام علی(ع) با کسانی رو به رو بود که سابقه درخشانی در خدمت به اسلام داشتند! اهل نماز و روزه و شب زندهداری بودند؛ با این همه از روح مکتب بیخبر بوده و همین امور، زمینهساز مقابله آنان با حکومت عدالتگستر مولا علی(ع) شد. امام علی(ع) در حقیقت با نفاق پنهان مواجه بود و پرواضح است که برخورد با این دشمن به مراتب سختتر از برخورد با کفر آشکار است. بر این اساس است که امام علی(ع) برخورد با دشمنانی این چنین را از مفاخر خود برمیشمرد: «ایها الناس فانی فقات عین الفتنه و لم یکن لیجتری علیها احدٌ غیری بعد ان ماج غیهبها و اشتد کلبها؛ (۱) ای مردم! این من بودم که چشم فتنه را درآوردم و کسی جز من جرأت بر آن نداشت؛ بعد از آن که امواج فتنه همه جا گسترده بود و هاری آن فزونی یافته بود.» (اشاره به جنگ جمل)
از آنجایی که سنت های الهی تکرار می شوند، جمهوری اسلامی هم از این فتنه ها مستثنی نیست!
حکومت حدوداً پنج ساله امیر مؤمنان علی(ع) با سه جریان مخالف مواجه بود:
- مقامپرستانی که در خط مقدم بیعتکنندگان با مولا علی(ع) بودند و امید آن داشتند، که از این راه بتوانند مقام و ریاستی که در پی آن بودند برسند، اما پس از آن که امام علی(ع) به حکومت رسید و ارزشهای الهی را به جای ارزشهای پوسیده جاهلی نهاد، از حکومت حضرت مأیوس شده و شروع به مخالفت با آن نموده و علیه حکومت اسلامی امام علی(ع) شورش کردند. نام این گروه در تاریخ اسلام «ناکثین » ،پیمانشکنان، میباشد.
- ظالمانی که از حکومت پیشین بهرهها میبردند و از این راه اموال فراوانی به هم زده بودند ، با سر کار آمدن حکومت عدل از این غارت گریها ممنوع گشته و به شدت سرکوب شدند. نام این گروه در تاریخ اسلام «قاسطین» است. «قسط » هم به معنای عدالت و هم به معنای ظلم و عدول از حق آمده است. راغب در مفردات میگوید: «قسط به معنی سهم و نصیب است و هرگاه سهم و نصیب دیگری گرفته شود، قسط به آن گفته میشود و این مصداق ظلم است.»
- کوتهفکران و متحجرانی که فقط ظاهری از دین را دیده و حقیقت آن را نفهمیده بودند و به شدت بر، عقیده باطل خود استوار ماندند. اینان نیز سر به شورش بر حکومت مولا علی(ع) برآوردند. نام این گروه «مارقین» است و نام دیگرشان خوارج که بعد از داستان حکمیت، در صفین بر ضد امام برخاستند و پرچم مخالفت را برافراشتند. این واژه، از ماده «مروق» به معنای پرش تیر از کمان است. گویی آنها قبلا در دایره حق بودند ولی به خاطر تحجر ،نادانی و خودخواهی ،از مفاهیم اسلامی و تعلیمات آن به دور افتادند.
این سه جریان مخالف را پیامبر گرامی اسلام(ص) در سخنان خود به صراحت پیشبینی فرموده بود: ابوایوب انصاری گوید: «امر رسول الله(ص) علی بن ابی طالب(ع) بقتال الناکثین و القاسطین و المارقین؛ پیامبر اکرم(ص) به علی(ع) دستور داد که با سه گروه ناکثین و قاسطین و مارقین پیکار کند.» خود حضرت نیز در خطبه شقشقیه با همین نام مخالفین خود را نام برده است:«فلما نهضت بالامر نکثت طائفه و مرقت اخری و قسط آخرون…؛ هنگامی که قیام به امر خلافت کردم جمعی پیمان خود را شکستند و گروهی به بهانهای واهی سر از اطاعتم پیچیدند و از دین خدا بیرون پریدند و دسته دیگری راه ظلم و طغیان را پیش گرفتند.»
تحلیل و بررسی عملکرد این سه جریان مخالف و موضع امام علی(ع) در برابر آنها، نقش ارزندهای در آگاهی امت های اسلامی دارد و الهامبخش آنان خواهد بود.
ضرورت دشمن شناسی
بی شک دشمن شناسی، از محوری ترین مباحث در موضوع دفع تهدید ها و دفاع از یک ملت به شمار می آید. چه بسا ملت هایی که در طول تاریخ در اثر غفلت از دشمنان و فقدان آگاهی و بصیرت لازم سیاسی و اجتماعی، در شناخت توطئه های بیگانگان و اتخاذ مواضع به موقع و صحیح، توسط نخبگان و خواص آن جامعه به سرنوشتی هلاکت بار افتادند. امیرالمومنین علی (علیه السلام) در کلام خود در این باره می فرمایند : « کسی که در بر ابر دشمنش به خواب رود حیله های غافلگیرانه دشمن ،او را از خواب بیدار می کند.(غررالحکم، جلد۵، ص۳۴۴)
از نکاتی که امام علی(ع) در رابطه با دشمن بر آن تأکید دارد، آن است که باید پیوسته هشیاری در برابر دشمن را حفظ کرد و هرگز نباید دشمن را کوچک شمرد. حضرت فرمود: «لا تستصغرن عدوا وان ضعف؛ هرگز دشمن را کوچک مشمار، هرچند ضعیف باشد.»
«دانی که چه گفت زال با رستم گرد/دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد»، نیز فرمود: «لا تامن عدوا و ان شکر؛ از دشمن در امان نباش، هرچند از شما سپاسگزاری میکند.» باید پیوسته دشمن را زیر نظر داشت.
حضرت از ویژگیهای خویش را، همین هشیاری در برابر دشمن میداند و میفرماید: «و الله لا اکون کالضبع تنام علی طول اللدم حتی یصل الیها طالبها و یختلها راصدها؛ به خدا سوگند من هم چون کفتار نیستم که با ضربات آرام و ملایم در برابر لانهاش به خواب رود تا صیاد به او رسد و دشمنی که در کمین او است، من غافلگیر نمیشوم!!!.» حضرت در برابر این پیشنهاد، که از تعقیب طلحه و زبیر صرف نظر کند، سخن فوق را فرمود و به حق پیشنهاد فوق بسیار سادهلوحانه بود، چرا که نقشه این بود که آنها بصره و سپس کوفه را در اختیار خود بگیرند و معاویه با آنها بیعت کند و در شام از مردم نیز برای آنان بیعت بگیرد و به این ترتیب بخشهای عمده جهان اسلام دراختیار جاه طلبان پیمانشکن قرار گیرد و تنها مدینه در دست علی(ع) بماند.
امام علی(ع) با آگاهی کامل از این توطئه به سرعت ابتکار عمل را در دست گرفت و نخستین توطئه و تلاش جداییطلبان را در نطفه خاموش ساخت و به آسانی بصره و کوفه و تمام عراق را نجات داد. این سخن امام علی(ع) درس است به همه زمامداران و مسئولان کشورهای اسلامیکه برای مقابله با خطرات دشمن روزها، ساعتها وحتی لحظهها سرنوشتساز است؛ نباید فرصت را به سادگی از دست بدهند و تسلیم پیشنهادهای سست ،عافیتطلبان گردید. امام افرادی که این لحظات حساس را از دست میدهند، به کفتار تشبیه کرده است. این تشبیه از چند جهت قابل توجه است: «کفتار» حضور دشمن را احساس میکند، ولی با زمزمههای او به خواب میرود؛ خوابی که منتهی به اسارت و مرگ او میشود. «کفتار» در خانه و لانه خود شکار میشود. «کفتار» حتی بدون کمترین مقاومت در چنگال دشمن گرفتار میگردد و به دام میافتد.
کسانی که فرصتهای زودگذر را با خوشباوریها یا ضعف و سستی یا تردید و تأمل از دست میدهند، هم چون کفتارند، به خواب میروند و در خانه و لانه خود به دام میافتند و مقاومتی نشان نمیدهند.این سخن بدان معنی نیست که بیمطالعه یا بدون مشورت و در نظر گرفتن تمام جوانب کار اقدام کنید، بلکه باید با مشاورانی شجاع و هوشیار، مسائل را بررسی کرد و پیش از فوت وقت اقدام نمود.
اقسام دشمن
از طرفی از سخنان حضرت استفاده میشود که دشمن بر دو نوع است و دو نوع برخورد میطلبد:
- دشمن آشکار
- دشمن پنهان.
از دیدگاه امام(ع) کمخطرترین دشمن، دشمنی است که دشمنی خود را آشکار کرده است؛ حضرت فرمود: «اوهن الاعداء کیدا من اظهرعداوته؛ سستترین دشمنان کسی است که عداوتش را آشکار ساخته است.» «من اظهر عداوته قل کیده؛ آن کس که دشمنیاش را اظهار کرده، توطئه و مکرش کم است.» و خطرناکترین دشمن، دشمنی است که دشمنیاش را پنهان میکند، همان که قرآن کریم نامش را نفاق گذارده است. قرآنی که از ماده نفق و نفاق گرفته شده و در لغت به معنی خارج شدن و تمام شدن است.
در اصطلاح کسی است که در باطن کافر و در ظاهر مسلمان است.
« یقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَیسَ فِی قُلُوبِهِمْ » ؛ «میگویند آنچه را که در دلهایشان نیست ».
مساله نفاق و منافقان در اسلام از زمانی مطرح شد، که پیامبر به مدینه هجرت فرمود و پایههای اسلام قوی و پیروزی آن آشکار شد، و گرنه در مکه تقریبا منافقی وجود نداشت، زیرا مخالفان قدرتمند هر چه میخواستند آشکارا بر ضد اسلام میگفتند و انجام میدادند و از کسی پروا نداشتند و نیازی به کارهای منافقانه نبود، لذا دشمنان شکست خورده، برای ادامه برنامههای تخریبی خود تغییر چهره داده، ظاهرا به صفوف مسلمانان پیوستند، ولی در خفا به اعمال خود ادامه میدادند.
امام علی(ع) در این زمینه میفرماید: «شر الاعداء ابعدهم غورا و اخفاهم مکیده؛بدترین دشمنان کسی است که عمیقتر بوده و بیشتر کیدش را مخفی میدارد. » در سخنی دیگر فرمود: «اکبر الاعداء اخفاهم مکیده؛ بزرگترین دشمنان، کسانیاند که حیله خود را بیشتر پنهان میدارند.» این دشمنی خطرناکترین دشمنیها است، و بدترین ضربه به مکتب از ناحیه اینان بوده است. امام علی(ع) در این زمینه میفرماید: «انما اتاک بالحدیث اءربعه رجال لیس لهم خامس: رجل منافق مظهر للایمان متصنع بالاسلام لایتاثم و لا یتحرج یکذب علی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم متعمدا فلو علم الناس انه منافق کاذب لم یقبلوا منه و لم یصدقوا قوله و لکنهم قالوا صاحب رسول الله(ص) : «رآه و سمع منه و لقف عنه فیاخذون بقوله… .» افرادی که نقل حدیث میکنند، چهار دستهاند و پنجمینخواهد داشت: نخست منافقی که اظهار اسلام میکند، نقاب اسلام را به چهره زده، نه از گناه باکی دارد و نه از آن دوری میکند و عمداً به پیامبر(ص) دروغ میبندد. اگر مردم میدانستند که این شخص منافق و دروغگو است از او قبول نمیکردند و تصدیقش نمینمودند، اما چون از واقعیت او آگاه نیستند، میگویند وی صحابه رسول خدا است، پیامبر(ص) را دیده، از او حدیث شنیده و مطالب را از او دریافت کرده است؛ به همین دلیل به گفتهاش ترتیب اثر میدهند… .»
مفهوم شناسی
جنگ سخت : نوعی اعمال قدرت سخت است و قدرت سخت عبارت است از فشارهای نظامی، اقتصادی ملموس برای وادار کردن دیگران به تغییر موضع.(اسکندری، ۱۳۸۹: ۵۷)
جنگ نرم : در برابر جنگ سخت شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه ای می شود که جامعه یا گروه هدف را نشانه می گیرد بدون درگیری نظامی و گشوده شدن آتش رقیب را به انفعال یا شکست وامی دارد.(همان: ۵۹)
روش اعمال جنگ سخت استفاده از زور و اجبار (نیروی مسلح) است. در حالی که در جنگ نرم، از روش ارضا برای تصرف قلوب و اقناع برای تصرف ذهن بهره گیری می شود.
جنگ نرم، مترادف اصطلاحات بسیاری در علوم سیاسی و نظامی است. در علوم نظامی از واژههایی مانند جنگی روانی یا عملیات روانی استفاده میشود و در علوم سیاسی می توان به واژه هایی چون، براندازی نرم ، انقلاب مخملین و اخیراً به واژه انقلاب رنگین اشاره کرد.
جنگ نرم، باعث کوتاه تر شدن جنگ ها و برخوردهای فیزیکی و در نتیجه کمتر شدن هزینه های مالی ارتش ها می شود. در نهایت برنده جنگ بازیگرانی هستند، که بیشترین بهره را از ابزارهای جنگ نرم و شیوههای آن ببرند. جنگ نرم در حقیقت شاملی هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانهای است، که جامعه یا گروه هدف را نشانه میگیرد و بدون درگیری نظامی و گشوده شدن آتش و رقیب را به انفعال یا شکست وا میدارد. «تِزو» در کتاب هنر جنگ می گوید: «می شود جنگید اما مهمترین کار این است که شما در یک نبرد پیروزی را به دست بیاورید.»
جنگ نرم، یک اقدام پیچیده و پنهان متشکل از عملیات های سیاسی، فرهنگی و اطلاعاتی از سوی قدرتهای بزرگ جهان برای ایجاد تغییرات دلخواه و مطلوب در کشورهای هدف است. هدف از این جنگ ایجاد تغییر در ارزشها و فرهنگ های ملت هاست، تا علاقه و نوع رفتار آنها را از نظر سیاسی فرهنگی و اجتماعی به سمت رفتار مطلوب خود تغییر دهند، و ملت های هدف درست همان چیزی را بخواهند که مدنظر قدرت های بزرگ است.
جنگ نرم، جنگ مغزهاست نه مرزها! جنگ نرم، جنگ دیدگاه هاست نه قرارگاه ها! جنگ نرم، جنگ تخریب اعتمادهاست! جنگ نرم، جنگ تغییر ذائقه ها و شکاف بخشی کاذب میان نسل هاست.
اگر دیروز ابزار جنگ، توپ و تانک بود، در جامعه امروزی قلم و رسانه مهمترین ابزار جنگ نرم هستند و باید تقویت شوند. جنگ رسانهای از تاریخ باستان تا امروز وجود داشته و جزء لاینفک سیاست ابرقدرت ها بوده است. آنچه امروز کمیت و کیفیت این جنگ ها را عوض کرده است، توسعه زیرساخت های رسانه ای و فناوری در یک قرن اخیر است.
اصطلاح «جنگ رسانه»، جنگ میان نخبگان است. بنابراین، میزان تخریب است تا حدی که شهروندان عادی کشور هدف، متوجه حجم سنگین این جنگ بر فضای روحی و روانی خود و اطرافیانش نمی شوند.
اهداف در جنگ نرم
مقام معظم رهبری نیز اهداف جنگ نرم راچنین ذکر کرده اند:
-کشاندن نسل جوان جامعه به ابتذال و فساد اخلاقی (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی،۱۳۷۱/۹/۱۹) – بی اعتقاد کردن نسل نو به دین و اصول انقلابی (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با وزیر و مدیران کل وزارت آموزش و پرورش، ۱۳۷۰/۱۰/۲۵)
– تضعیف فرهنگ ملی و اسلامی ایران (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان نیروی مقاومت بسیج،۱۳۷۱/۴/۲۲)
– عوض کردن ذهن مردم از اسلام (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران و فرهنگیان به مناسبت روز معلم و روز کارگر،۱۳۷۲/۲/۱۵)
پروژه آندلس سازی ایران
۲۱ شوال سال ۹۲ هجری هنگامی که لشکر اسلام بر «جبل الطارق» پرچم اسلام را به اهتزاز درآورد. تا سال ۷۹۸ هجری، مسلمانان چهره دلربای تمدن اسلامی را بر رخ زیبای طبیعت آندلس کشیدند و صفحه ای دیگر از سرگذشت اسلام را به نقش عمران و آبادانی مزین کردند، در جریان فتح آندلس، قبایل «ویزیگوت» ساکن اسپانیا که از حکومت خود ناراضی بودند، با مسلمانان همکاری کردند، لذا اختلافات سیاسی در منطقه در میان قبایل گوناگون آندلس و فتح شمال آفریقا توسط مسلمین راه سلطه فرهنگی و سپس سیاسی مسلمانان را فراهم کرد.
شاید امروز آندلس از این جهت مهم باشد که گستره تهاجم فرهنگی غرب به اندازه جهان اسلام موضوعی قابل انکار نیست، تلاش نظام سرمایه داری بر سیطره همه جانبه بر امت اسلامی همچنان وجود دارد، تلاشی که دیگر رنگ و بوی نظامی ندارد و با وجود شبکه های گسترده ماهواره ای و«چند رسانه ای» نمود بیشتری یافته است، مقام معظم رهبری در سال های گذشته بارها در بیانات خود به تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی اشاراتی داشتند، توجه معظم له به جریانات آندلس گواهی است، بر اینکه دشمنان اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآله وسلم از ابتدای اسلام بنا بر تخریب فرهنگی گذاشته اند، چرا که پایبندی اکثریت مسلمانان به اسلام و اعتقادات راسخ آنان سد محکمی بر مسیر راهشان به حساب می آمد، لذا به این نتیجه رسیدند که با مشغول ساختن جوانان به شهوت و قبح ارزش های دینی راه سلطه خود را هموارتر سازند.
* آندلس با به فساد کشیدن جوانان مسلمان سقوط کرد
حضرت آیت الله خامنه ای یکی از راه های تهاجم فرهنگی دشمن را منصرف کردن جوانان مسلمانان از پایبندی های متعصّبانه به ایمان دانستند و تصریح کردند: «تهاجم فرهنگی، مثل خودِ کار فرهنگی، اقدامِ آرام و بی سر و صدایی است، یکی از راه های تهاجم فرهنگی، این بوده است که سعی کنند، جوانان مؤمن را از پایبندی های متعصبانه به ایمان، که همان عواملی است که یک تمدّن را نگه می دارد، منصرف کنند.
همان کاری را که در آندلس، در قرن های گذشته کردند. یعنی جوانان را در عالم، به فساد و شهوترانی و میگساری و این چیزها مشغول کردند، این کار، حالا هم انجام می گیرد، من بارها گفته ام: عده ای وقتی در خیابان نگاه می کنند و زنانی را می بینند که حجاب شان قدری ناجور است، دلشان خون می شود، بله؛ این کارِ بدی است. اما کارِ بد اصلی، این نیست، کارِ بد اصلی آن است که شما در کوچه و خیابان نمی بینید! کسی به کسی گفت: «چه کارمی کنی؟» گفت: «دهل می زنم.» گفت: «چرا صدای دهلت در نمی آید؟» گفت: «فردا صدای دهل من درمی آید!» صدای فروریختن ایمان و اعتقاد ناشی از تهاجم پنهانی و زیر زیرکی دشمن – اگر شما ملت و عناصر فرهنگی بیدار نباشید – خدای نخواسته، آن وقتی درمی آید که دیگر قابل علاج نیست! جوان جبهه رفته ما را اگر محاصره کردند؛ اگر اوّل یک ویدئو در اختیارش گذاشتند و بعد او را به تماشای فیلم های جنسیِ وقیح وادار کردند؛ شهوت او را تحریک کردند و بعد او را به چند مجلس کشاندند، چه خواهد شد؟! وقتی تشکیلاتی وجود داشته باشد، جوان را در اوج نیروی جوانی، فاسد می کنند. و حالا دشمن این کار رامی کند.»
*سیاست امروز آندلسی کردن ایران است!
طی سالیان متمادی در کشورهای اسلامی ترویج فحشا و فساد عامل بزرگی در عقب ماندگی آنان را رقم زد، این همان سیاستی است که غربیان در آندلس مسلمان شده پیاده کردند و در نهایت آندلس را از دست آنها خارج کردند، امروز نیز استکبار با تجربه پروژه آندلسی خود در اندیشه سیطره بر جهان اسلام است،
سیاست امروز، سیاست آندلسی کردن ایران است! موضوعی که من با شما در میان می گذارم، شکل موعظه ندارد؛ بلکه موضوعی اساسی است که با بهترین عناصر یک ملت – که شما جوانان باشید – در میان گذاشته می شود، فقط شما مخاطب من نیستید؛ این سخن را جوانان سراسر کشور هم خواهند شنید، نسل جوان کشور که بیش از نیمی از ملت و جمعیت کشور است، باید بداند در مقابل آرزوهای بزرگ، آرمان های بلند و هدف های مقدس و قابل قبول و موجه او چه موانعی وجود دارد.
* تمدن آندلس به دوران حضور اسلام بر می گردد
روزگاری مسلمانان در جنوب اروپا و در اسپانیا تا جنوب فرانسه، کشوری اسلامی به وجود آوردند، این کشور مهد تمدن شد و علم در اروپا از همان تمدن آندلسیِ قرون اولیه اسلام شکوفا شد، شکوفایی علم در آن سرزمین، داستان هایی دارد و خود غربی ها نیز به آن معترفند، البته اکنون سعی می کنند، این ورق را از تاریخ علم حذف و نام مسلمانان را به کلی پاک کنند؛ اما خود آنها، این تاریخ را ثبت کرده اند و البته در تواریخ ما هم ثبت شده است.
اروپایی ها وقتی خواستند، آندلس را از مسلمانان پس بگیرند، اقدامی بلند مدت کردند، آن روز صهیونیست ها نبودند؛ اما دشمنان اسلام و مراکز سیاسی، علیه اسلام فعال بودند، آنها به فاسد کردن جوانان پرداختند و در این راستا انگیزه های مختلف مسیحی، مذهبی یا سیاسی داشتند، یکی از کارها این بود که تاکستان هایی را وقف کردند تا شراب آنها را به طور مجانی در اختیار جوانان قرار دهند! جوانان را به سمت زنان و دختران خود سوق دادند تا آنها را به شهوات آلوده کنند! گذشت زمان راه های اصلی برای فاسد یا آباد کردن یک ملت را عوض نمی کند، امروز هم آنها همین کار را می کنند، البته دشمن هدف های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هم دارد، هدف های اقتصادی اش معلوم است؛ برای آنها تسلط اقتصادی بر منطقه خاورمیانه حیاتی است.»
*فرهنگ اسلامی روح استقلال طلبی و رشادت را در جامعه بزرگ مسلمانان ترویج می کند
ایشان در تشریح چرایی تاکید غرب بر پروژه آندلسی فرمودند: «آنها اهداف فرهنگی هم دارند، به فرهنگ اسلامی کینه می ورزند و با آن عناد دارند، فرهنگ اسلامی آراءِ روشنفکران اروپا را به چالش کشیده و لیبرال دمکراسی را که پرچم برافراشته غرب است، مورد تردید قرار داده است، فرهنگ اسلامی روح استقلال طلبی و رشادت را در جامعه بزرگ و یک میلیارد و چند صدمیلیونیِ مسلمانان، ترویج می کند و این امر در حساس ترین منطقه دنیا از لحاظ استراتژیک و منابع نفتی و زیر زمینی، شدت بیشتری دارد، فرهنگ اسلامی، این جامعه بزرگ را به فکر حیات مجدد خود انداخته است؛ بنابراین به آن کینه می ورزند و قصد کوبیدن آن را دارند.»
*اروپائیان علم را از آندلس اسلامی دریافت کردند
حضرت خامنه ای با اشاره به دوران تمدن اسلامی در آندلس و جنوب اروپا در خصوص علم آموزی اروپائیان از مسلمانان بیان داشتند: «غربی ها علم را از ما یاد گرفتند، شما به کتاب پیرروسو – «تاریخ علوم» – نگاه کنید؛ آن جا می گوید: چهار پنج قرن قبل تاجری در یکی از کشورهای اروپایی به استادی مراجعه می کند و می گوید، می خواهم فرزندم درس بخواند؛ او را به کدام مدرسه بفرستم؟ استاد در جواب می گوید، اگر به همین چهار عمل اصلی – جمع و ضرب و تفریق و تقسیم – قانع هستی، می توانی او را به هر کدام از مدارس کشور ما یا دیگر کشورهای اروپایی بفرستی؛ اما اگر بالاتر از آن را لازم داری، باید او را به کشور آندلس یا به مناطق مسلمان نشین بفرستی، این را پیرروسو می نویسد؛ این حرف من نیست. جنگ های صلیبی به آنها کمک کرد تا از ما بیاموزند، هجرت دانشمندان آنها به این مناطق، کمک کرد تا از ما بیاموزند. هجرت دانشمندان ما به مناطق آنها و منتقل شدن کتاب های ما به آنها، کمک کرد تا از ما بیاموزند، یک روز آنها از ما یاد گرفتند و شاگرد ما بودند، بعد شدند استاد ما؛ الان هم ما از آنها یاد می گیریم و شاگرد آنها می شویم و بعد می شویم استاد آنها، پس نسل دانش پژوه و محقق و پژوهنده کشور ما بداند؛ امروز اگر برتری علمی با غربی هاست، در آینده نه چندان دوری با همت و اراده شما می توان کاری کرد که فردا آنها از شما یاد بگیرند.»
آری! مقام معظم رهبری سال ها پیش به این مهم پی بردند که جهان اسلام در حال بیدار شدن از خواب غفلت است، به طوری که جوانه های دیروز بیداری اسلامی، امروز درخت توامندی شده است که ریشه آن در سراسر گیتی در حال گسترش است، بازگشت به دوران شکوفایی اسلام و به دست آوردن دوباره قطب علمی جهان دور از دسترس نخواهد بود، به شرطی که جوانان اسلامی با عزمی راسخ در این راه گام بردارند و نیرنگ دشمنان اسلام در تهاجم فرهنگی را خنثی سازند.گزین کردن فرهنگ بیگانه به جای فرهنگ خودی (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشگاهیان استان آذربایجان شرقی،۱۳۷۲/۵/۹)
تاکتیک های جنگ نرم
۱- برچسب زدن
رسانه ها، براساس این تاکتیک، واژه های مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل کرده، آنها را به آحاد یا نهادهای مختلف نسبت می دهند. به عنوان مثال، عمر خطاب می گوید: عیب علی این است که خنده روست و مزاح می کند، مردی باید خلیفه بشود که عبوس باشد و مردم از او بترسند، وقتی به او نگاه می کنند بی جهت هم شده از او بترسند.
۲- تلطیف و تنویر
از تلطیف و تنویر (مرتبط ساختن چیزی با کلمه ای پر فضیلت، استفاده می شود تا چیزی را بدون بررسی شواهد بپذیریم و تصدیق کنیم) (سورین،۱۳۸۴: ۴۵۸). مثال:آمریکا برای بزرگترین عملیات کمک رسانی در تاریخ هائیتی ۱۰ هزار سرباز اعزام کرده است.
در این یک خبر، اشغال نظامی هائیتی توسط نیروهای آمریکایی، به نام بزرگترین کمکرسانی تاریخ معاصر تلطیف میشود.
۳- انتقال
اقتدار استفاده از نماد های مذهبی و یا ملی و انتساب اشخاص و جریان هایی که مورد احترام توده های عمومی مردم هستند، انتقال نامیده می شود. مثال شال سبز سادات در فتنه ۸۸ یا سامری که از نوادگان حضرت یوسف پیامبر بود(یادگار پیامبر).
۴-شایعه
در فضایی تولید می شود که امکان دسترسی به اطلاعات موثق امکان پذیر نباشد. شایعه، انتقال شفاهی پیامی است که مخاطبان حساسیت بالایی نسبت به آن دارند. بنابراین هر چه شایعه مبهم و مهم تر باشد، ضریب نفوذ آن بیشتر است. در نهج البلاغه امیرالمومنین علی(علیه السلام) برای شایعه سازان از تعابیری مانند اقاویل و اشرار (خطبه۷۸) نام برده و این عمل را مورد نکوهش قرار می دهند.
۵-کلی گویی
تاکتیکی است که سعی می شود که ذهن مخاطب متوجه حواشی و شاخ و برگ نشود و در رابطه با هسته مرکزی پیام، حساسیت نداشته و آن را بدون بررسی بپذیرد، که به آن «بی حس سازی مغزی» می گویند.برخورد حضرت امیر هنگامی که اشعث فتنه ای(یکی از سران فتنه در کوفه که از روش بی حس سازی مغزی استفاده کرد) به پا کرد فرمود :« لعنت خدا و لعنت کنندگان بر تو باد، اىبافنده پسر بافنده، منافق کافر زاده! به خدا سوگند یک بار در زمان کفر اسیر شدى و بار دیگر در اسلام، و در هر مرتبه نه ثروتت تو را سودى داد و نه تبارت به دادت رسید. مردى که عشیره خود را به دم شمشیر بسپارد، و مرگ را به سوى آنان کشاند، حق اوست که نزدیکانش با او دشمنى ورزند، و بیگانگان از او ایمن نباشند.»
۶- دروغ بزرگ
این تاکتیک قدیمی هنوز هم مورد استفاده فراوان است.«گوبلز» می گوید:« دروغ هرچه بزرگ تر باشد، باور آن برای مردم راحت تر است.» مثال تقلب بزرگ؛ دروغ بزرگی که در سال ۸۸، ۸ ماه کشور را به آشوب کشید.
۷-انسانیت زدایی و اهریمن سازی
یکی از موثرترین شیوه های توجیه حمله به دشمن چه در جنگ سخت چه در جنگ نرم، این شیوه است. با استفاده از برچسب زنی صفات منفی به حریف از جمله جلاد، دزد، دروغگو، بی سواد و افراطی … به او حمله می کنند.
۸-توسل به ترس و ایجاد ارعاب
ترساندن مخاطبان از خطرات و صدمه های احتمالی و آینده ای مبهم ترسیم می کنند. در کوفه ابن زیاد مردم را از منجنیق های شامی ترساند.( در غائله ی مسلم بن عقیل)
۹- ارائه پیشگویی فاجعه آمیز
در این تکنیک با استفاده از آمار های ساختگی و سایر شیوه های جنگ روانی (از جمله کلی گویی، پاره حقیقت گویی، اهریمن سازی و …) به ارائه پیش گویی های مصیبت بار می پردازد، که بتواند براساس اهداف خویش افکار مردم را هدایت کند. گفتند فلان نامزد ریاست جمهوری اگر رای بیاورد، در پیاده رو ها دیوار می زند. حال آنکه منافع آنها، با انتخاب آن شخص به خطر می افتاد و این عملیات روانی دشمن بود.
۱۰-ترور شخصیت
در جنگ نرم، ترور فیزیکی جای خود را به ترور شخصیت داده است. در زمانی که نمی توان و یا نباید فردی مورد فیزیکی قرار گیرد با استفاده از نظام رسانه ای و انواع تاکتیک ها ازجمله بزرگ نمایی، انسانیت زدایی و اهریمن سازی،پاره حقیقت گویی و … وی را ترور شخصیت می کنند و از این طریق باعث افزایش نفرت عمومی و کاهش محبوبیت وی می شوند.اوج این روش را معاویه در شامات به نمایش گذاشت به گونه ای که وقتی فرق حیدر در محراب شکافته شد، شامیان گفتند: «علی را با مسجد چه کار! مگر علی هم نماز می خواند.»
۱۱- ایجاد تفرقه و تضاد
از جمله اموری که در فرآیند جنگ نرم مورد توجه واقع می شود ، تضعیف از طریق تزریق تفرقه در جامعه هواداران و حامیان حریف است. ایجاد و القای وجود تضاد و تفرقه در جبهه رقیب باعث فقدان انسجام و یک پارچگی شده، رقیب را مشغول مشکلات درونی خود می کند و اقتدار و انرژی اش کاسته و قدرتش فرسوده می شود؛ مانند گسست های قومی ، مذهبی، ،دینی ، نژادی و … .مثال تاریخی: زمانی که امیرالمومنین حق بیت المال را برای همه یکسان کرد ، اعراب که خود را قوم برتر می دانستند، نپذیرفتند و ولوله ای از مکه تا شامات کردند تا هیزم جنگ جمل و صفین را فراهم کند.
جنگ نرم در عصر حاضر
با بررسی های دقیق ،می توان استراتژیک رسانه ای آمریکا را در جنگ نرم علیه ایران را در سه بعد زمانی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت تقسیم کرد
۱. کوتاه مدت : متهم شدن عناصر دلسوز و متعهد به افراطیگری و منزوی نمودن آن ها ، تقویت همه جانبه جریان مطلوب آمریکا موسوم به میانه رو
۲. میان مدت: تضعیف و تخریب نهاد های مرتبط با رهبری مثل سپاه ، بسیج ،شورای نگهبان و … ب) تحریف جایگاه ولایت فقیه ج)تضعیف یا تحریف امام و آرمان ها د) استحاله مقاومت :تبدیل نظام به یک سیستم سکولار، با رنگ لعاب اسلامی و ازبین بردن هر نوع تفکر انقلابی در مجاری های مختلف نظام ه) ناامیدی و دلسردی مستضعفان که ستون های انقلاب هستند.
- بلندمدت : الف) تحریف و تضعیف و مقابله با ولی فقیه: مضاف بر عوامل کوتاه مدت و میان مدت ، تغییر دکور و ترسیم چهره غیر واقعی از امام و پس از آن مقایسه حضرت آقا با امام خمینی خیالی آن ها و حتی رضا خان ملعون ب) فروپاشی کامل ج.ا.ا : گورباچفیزه کردن ج)سلطه مجدد و کامل استعمارگران نوین : اگر نیازی به اسقاط کامل ج.ا.ا. نباشد. ظاهری از آن باقی می ماند ولی مطلوب مستکبران!
بنابراین، مهمترین اهداف و فرآیندی جنگ نرم را می توان درمدل زیر خلاصه کرد :
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
با ظهور پیامبرو هجرت تبعید گونه ایشان به مدینه(پاریس عرب)، علیه ایشان جنگ های طاقت فرسا آغاز کردند. پس از پیروزی امام امت(پیامبر)، گام بعدی تحریف این انقلاب بود، که با جلسات مخفی سقیفه و علم کردن یار غار پیامبر (منتظری زمان) و بایکوت کردن عمار (بهشتی آن زمان)، تا حدودی انقلاب را از ریل خود خارج کردند. بعد از سال ها که انتخابات مردمی صورت گرفت و افسار حکومت به دست امیر افتاد. ایشان شروع کردند به قطع دست رانت خواران و سود جویان ، پایان دادن به احکام نجومی، دادن سهم مردم از بیت المال(یارانه های مردمی). این حرکات اشتر جمل را بلند کرد. و سپس مردم در برابر مردم قرار گرفتن یعنی جنگ جمل که در این جنگ حدود ۳۰ هزار نفر کشته شدند. پس از این معاویه که دید شکافی در بین امت اسلامی ایجاد شده است، در شیپور صفین دمید. خوارج های زمان با بی بصیرتی در این فتنه ها تاب نیاورند و منکرکارآمدی نظام ولایی شدند و امام علی را به شهادت رساندند. در پی این ماجرا امام حسن(ع) برای جلوگیری از عدم نابودی امت اسلامی، جام مصلحت را سرکشید. اما آنها به این هم راضی نشدند و جام زهر را به او نوشاندند و ایشان را به شهادت رساندند. پس از آن که یزید زمان آشکارا اسلام را سخره گرفت و بدعت ها فراوان شد، دل های کینه توز بدری(شکست خوردگان جنگ بدر) آرام و قرار نداشت و چشم طمع آنها به ریشه اسلام افتاد(به فکر درآوردن ریشه ی اسلام افتادند=اهل بیت پیامبر ) . در این هنگام امام زمان(امام حسین علیه السلام)حجت را تمام کرد، شمشیر قیام را کشید و عاشورا را ،تا ابد جاودانه کرد.
راهکار
١– گسترش دامنه و شمول فعالیتهای فرهنگی ۲- افزایش محصولات فرهنگی تأثیرگذار بر جامعه و جوانان،به ویژه استفاده از ظرفیت وسیع مجازی. برای مثال می توان بازی کامپیوتری در مورد دفاع مقدس ،تاریخ ایرانی -اسلامی و حتی شاهنامه ساخت ۳- ایجاد راه های مشروع برای ارضاء نیازهای مردم.افزایش مکان های ورزشی ،تفریحی ۴- استفاده از دیپلماسی عمومی:صادرات تفکر انقلابی به دنیا به خصوص به کشور های منطقه که از لحاظ فرهنگی و دینی بسیار به ما نزدیک هستن (پیدا کردن متحدان استراتژیکی )و آشنا کردن مردم دنیا با فرهنگ غنی اسلامی ایرانی(شکستن طرح ایران هراسی عبری عربی غربی) .مثال:استفاده از ظرفیت فوق العاده سینما ،نمایشگاه های بین المللی
۵- استفاده از راهبردهای ویژه در مورد اقوام و اقلیتها و مناطق محروم :اقلیت های دینی ، قومی و مناطق کمتر توسعه یافته اغلب به سبب داشتن احساس نابرابری، مستعد مخالفت ورزی علیه نظام حاکم هستند و دشمنان فرامنطقه ای یکی از میدان های فعالیت خود را در کشورهایی که دارای تنوع قومیت هاست، قرار می دهند. اما زمانی که نظام مستقر با انجام راهبردهای مناسب در مناطق محروم و دور از مرکز و اختصاص بودجه های لازم در قالب طرح های توسعه همه جانبه خصوصا طرح های اشتغال زا و به کارگیری مدیریت های توانمند در این مناطق و با روحیه جهادی و بسیجی مشغول خدمت به مردم شدند، می توانند آن احساس را کم کنند یا از میان بردارند.
۶.عملیات روانی متقابل در مقابله با جنگ نرم نبایستی منفعلانه عمل کرد. عاملان تهدید نرم از انواع تبلیغات، فنون مجاب سازی روش های نفوذ اجتماعی و عملیات روانی به منزله روش های تغییر نگرش ها، باورها و ارزش های جامعه هدف استفاده می کنند. انجام تبلیغات هوشمندانه، سریع با قدرت منطق و اندیشه و احاطه ذهنی بر مخاطبان جنگ نرم می تواند یکی از روش های مقابله باشد.
۷.استفاده ظرفیت مدارس و مساجد و هئیت ها به عنوان خط مقدم مبارزه با جنگ نرم .مثال برگزاری دوره های تربیتی و آسیب شناسی های اجتماعی در مدارس و مساجد و استفاده از طرح هر مسجد یک محله
۸.گفتمان سازی با مردم .مسئولین باید راحت و مستقیم با مردم صحبت کنند
- نویسنده : مسلم مختاری